Er is geen gebruiker ingelogd

Afdeling: Den Helder
« terug naar overzicht

Welkom bij de KBO afdeling Den Helder
Deze pagina is het laatst bijgewerkt op 27-09-2018

  


    Sinds17 april 1958
       Wie zijn wij, klik hier.

Bent u nog geen lid? Komt u gerust eens langs bij onze activiteiten of bijeenkomsten om de sfeer te proeven.
U bent van harte welkom!
Via deze site kunt u zich aanmelden voor de activiteiten of neemt u contact op met het bestuur.
Direct aanmelden kan natuurlijk ook bij de
ledenadministratie.

Nieuws uit de afdeling



De LSBO Den Helder organiseert op 2 oktober de 16e editie van de 55+beurs in de Stadshal.

Ook onze KBO zal op deze beurs aanwezig zijn. In 2017 werd op de beurs het startsein gegeven voor het 60-jarig jubileum in 2018. Nu willen wij dit jubileumjaar afsluiten. Op de beurs gaan wij met senioren in gesprek die nog geen lid zijn om te laten zien wat het belang is van een ouderenbond.
Het gaat natuurlijk bij de KBO om de gezelligheid en het elkaar ontmoeten, maar het gaat zeker over eenzaamheid en over hoe die te voorkomen.
Ook kunnen wij senioren helpen met vragen over gezondheid, welzijn, wonen, de WMO en hulp bieden bij het invullen van de belasting en - niet onbelangrijk - wij bieden zinvol vrijwilligerswerk.

Op deze beurs zijn alle commissies vertegenwoordigd die u kunnen vertellen wat zij u te bieden hebben.
Daarom nodigen wij u uit om onze stand te bezoeken. Neem gerust iemand mee om kennis te maken met de KBO Den Helder.

Nieuw aangemelde leden gaan pas in december 2018 de contributie voor 2019 beta-len maar ontvangen wel het KBO-PCOB magazine en het afdelingsblad.
Verder vindt u op deze beurs alles wat van belang zou kunnen zijn bij het ouder worden in de vorm van informatie, hulpmiddelen, zorg, maaltijden en ontspanning.
U bent deze dag van harte welkom.
De beurs wordt gehouden in de Stadshal naast de Schouwburg op Willemsoord.

Tijdstip: 10.00-16.00 uur.
De toegang is gratis.
Er is voldoende gratis parkeergelegenheid.

Marijke Verbeek,
Voorzitter commissie activiteiten

Grote verrassing voor KBO Den Helder

Op donderdag 6 september was het bestuur van KBO Den Helder uitgenodigd in Buurthuis ’t Kraaiennest.
Door mevrouw Mary Overzet werd een cheque overhandigd met een bedrag van € 1.250,00 een donatie uit het Jan Overzetfonds. Verrast en ontzettend blij nam de voorzitter deze bijzondere geste in ontvangst.
Zij beloofde mevrouw Overzet met dit bedrag een mooie bestemming te zoeken voor de leden van de KBO Den Helder, waarbij ook mevrouw Mary Overzet zal worden uitgenodigd.
De voordracht voor deze donatie werd gedaan door Buurthuis West End waar wij zeer regelmatig te vinden zijn met al onze activiteiten.
Hartelijk dank dus ook aan Buurthuis West End voor de voordracht en de lange, prettige samenwerking.

Na het overlijden in 2002 van Jan Overzet, de nestor van de Helderse buurthui-zen en speeltuinen, is door zijn medebestuurders het Jan Overzetfonds gesticht. Dit fonds heeft als doel projecten die in de sociale denklijn van Overzet liggen zo nu en dan te ondersteunen met een financiële bijdrage. Hiervoor doneren de buurthuizen die nu bij het Buurtcollectief zijn aangesloten een afgesproken be-drag. Eens in de zoveel tijd doen de buurthuizen voorstellen die aan Mary Over-zet worden voorgelegd. Samen met haar dochters kiest zij vervolgens een of meerdere goede doelen. Op deze dag werd ook een cheque van €1.800,00 aan het bestuur van Buurthuis ’t Kraaiennest overhandigd. Zij organiseren een dagje uit voor de regelmatige bezoekers van het buurthuis met een smalle beurs.

Hierbij een verzoek aan onze leden om mee te denken met het bestuur. Wij zoeken een mooie bestemming voor deze donatie. Het moet wel een
haalbaar idee zijn waar zoveel mogelijk leden aan mee kunnen doen. Er zijn al enkele suggesties gedaan binnen het bestuur maar wellicht brengt u ons nog op andere gedachten. Laat het dan zo spoedig mogelijk weten aan het bestuur met een berichtje of een briefje naar de secretaris of voorzitter.

                         


Het bestuur zoekt met spoed een secretaris!

Wij zoeken een dame of heer die goed met internet, Word en Excel kan werken.
Die vergaderingen kan notuleren, brieven en reacties kan schrijven.
Die meeleeft met de KBO, afdeling Den Helder.
Kortom die mee wil werken aan een goed draaiende afdeling met veel enthousiaste vrijwilligers.
Laat u eens informeren over het werk van de secretaris!
Belt u dan Ben de Kleijn, waarnemend secretaris, telefoon 0223-627359.
Natuurlijk mag u ook met de voorzitter, Nel Donkers, bellen op 0223-642986.

De KBO, afdeling den Helder zoekt vrijwilligers!

KBO-leden weten dat onze afdeling wordt gedragen door een grote schare vrijwilligers.
Zonder vrijwilligers is er geen KBO in Den Helder.
Wij zijn op zoek naar jonge senioren die tijd en energie aan de KBO willen besteden en hun specifieke kwaliteiten daarvoor willen inzetten. Iedereen heeft die namelijk, ook u ……..
Misschien heeft u ook een zoon, dochter, familielid of vrienden die zien hoeveel de KBO voor haar leden doet!
Oppert u eens of zij willen nadenken over vrijwilliger worden bij de KBO.

Zo helpen wij elkaar; KBO is Krachtig, Betrokken en Ondernemend.

Nieuws van de Commissie Reizen

3 dagen naar Kerststad Valkenburg
27-28-29 november en bij veel aanmeldingen ook op 20-21 en 22 november

Vorig jaar een herfst 3-daagse, dan staat dit jaar weer een 3-daagse met kerstsfeer op het programma.
De ervaring heeft ons geleerd dat er veel belangstelling is en daarom is bij voorbaat al een extra datum gereserveerd!
Eerst wordt 27-29 november volgeboekt en wanneer er nog meer aanmeldingen zijn, dan gaan we ook 20-22 november boeken.
Voor het door laten gaan van een reis zijn wel minstens 42 personen nodig.
Dit jaar verblijven we in Hotel Atlanta in het centrum van Valkenburg.
Op uw kamer is televisie en een bureau, badkamer met toilet en douche.
Alle kamers zijn met de lift bereikbaar en er is gratis wifi in het hotel.

Dag 1: op dinsdag 08.30 uur vertrekt de luxe touringcar vanaf de Vredeskerk aan de Torplaan in De Schooten.
We gaan op weg naar Valkenburg maar maken een stop voor koffie met gebak.
Daarna rijden we naar Hilvarenbeek waar we een bezoek brengen aan het Museum Dansant waar we aan tafel gaan voor de lunch. Gevolgd door een rondleiding in dit unieke museum dat de sfeer van een danspaleis ademt met orgels, kristal en geslepen spiegels.
Heerlijke dansmuziek en de kerstsfeer zorgen voor een heel gezellige middag. Na de koffie met lekkers gaan we verder naar hotel Atlanta in Kerststad Valkenburg.
Eerst inchecken en na het diner is er tijd voor een wandelingetje langs de terrasjes of een samenzijn in het hotel.
En dan is het goed rusten!

Dag 2: Na het ontbijt vertrekt de bus naar België waar we op bezoek gaan bij “Jeanine Praline” van Visser Chocolade.
Na de ontvangst volgt een film over de herkomst en het maken van chocolade en een leuke demonstratie.
Op tafel staan koffie en thee en er staat voldoende taart en chocolade om te proeven.
Belgische bonbons zijn niet te weerstaan voor de chocoholics en er zal vast een doosje mee naar huis gaan.
Na deze gezellige bijeenkomst neemt de chauffeur ons mee terug naar Valkenburg. ‘
s Middags bent u vrij om een van de kerstmarkten te bezoeken in de Fluweelgrot of Gemeentegrot.
In hartje Valkenburg is Santa’s Village te vinden met stalletjes vol leuke kerst-spulletjes en geschenken.
Er is straatentertainment en u kunt er smullen van crêpes, warme wafels, warme chocomel en glühwein.
We zorgen op tijd aan tafel te gaan voor het diner want om 19.00 uur trekt de Christmas Parade door het centrum van Valkenburg. Een stoet van sprookjesachtig verlichte praalwagens en dansers in prachtige kostuums.
Tot 21.00 uur is Santa’s Village nog open en ook de terrasjes lonken tot middernacht naar de bezoekers.

Dag 3: Na het ontbijt nemen we afscheid van het hotel en gaan naar de bourgondische stad Maastricht.
Hier bent u vrij voor een bezoek aan het historisch centrum, rondkijken in de prachtige, mooi versierde winkels of genieten van kof-fie met heerlijke Limburgse vlaai.
Nog even genieten van het buitenlandgevoel in het zuiden van Nederland.
In de middag rijden we weer terug naar Den Helder maar onderweg stoppen we nog om te genieten van het afscheidsdiner.
Aan het begin van de avond verwachten we weer terug te zijn bij de Vredeskerk.
Moe maar voldaan na drie dagen kerstsfeer proeven.

Prijs voor deze 3-daagse reis:
€ 275,-- voor KBO leden - € 300,-- voor niet-leden
€ 30,-- toeslag 1 persoon in 2-persoonskamer.
Er zijn ook 4 kleine 1-persoons kamers, zonder toeslag.

Vergeet u niet aan te geven of u bij volboeking van 27-29 november, eventueel van 20-22 november mee wilt.
U mag ook aangeven dat u op beide drie dagen mee kunt.

Voor onze reis mogen we echter maar 6 tweepersoonskamers voor 1 persoon gebruiken, probeert u dus voor deze 2 nachten een kamergenoot te vinden zodat alle belangstellenden mee kunnen.
Graag zo spoedig mogelijk aanmelden door inzending van het aanmeldingsformulier naar:
KBO Commissie Reizen, Zwanenbalg 1312 - 1788 ZC Julianadorp

Het verschuldigde bedrag overmaken bij aanmelding op:
Rek.nr NL65 INGB 0003573106 t.n.v. KBO afd. reizen Den Helder

Vergeet niet tijdig een reis- en annuleringsverzekering af te sluiten. 

Groeten van
Nel Donkers, Thea Priveé en Irene Geiger.
Heeft u vragen of wilt u informatie dan kunt u ons altijd bellen op 06-29330488.
Maar een berichtje sturen naar kbodh.reizen@gmail.com kan ook.
Wij wensen u een mooie nazomermaand en hopen velen van u te begroeten in de komende weken.
Een zonnige groet van de commissie reizen:
Nel Donkers, Thea Priveé en Irene Geiger.

nieuws van de commissie activiteiten

Vrijdag 12 oktober : Klaverjassen, keezen en biljarten.
Donderdag 25 oktober : Bowlen in Hotel Den Helder.
Vrijdag 9 november : Klaverjassen, keezen en biljarten.
Vrijdag 7 december : Klaverjassen, keezen en biljarten
.
                                                     

Klaverjassen, Keezen en Biljarten!

Het zomerseizoen is voorbij en de zomeractiviteiten maken weer plaats voor de herfst- en winteractiviteiten!
Op vrijdagmiddag 14 september jl. was het weer de eerste klaverjas-, keez- en biljartmiddag van dit seizoen en hoe!!! 53 personen hadden zich aangemeld, waarbij ook weer nieuwe gezichten een kijkje kwamen nemen om bij ons het gezellige sfeertje te proeven. De koffie met soesjes stond al klaar en het weer-zien met elkaar verliep hartverwarmend!

Nadat eerst even onder het genot van een lekker bakkie werd bijgepraat, zocht iedereen zijn of haar plekje op.
Helaas ging het feest voor de biljarters niet door! Er waren veel afberichten en dus te weinig mensen om te gaan biljarten! Jammer, maar we hopen toch dat er de volgende keer weer voldoende belangstelling zal zijn om ook voor deze groep een leuke middag te mogen creëren!

De middag voor de kaarters en keezers verliep beregezellig! Er werd naar hartenlust gekaart en gekeezd!
Met tussendoor nog een lekker drankje en hapje kon de middag niet meer stuk! Natuurlijk waren er ook deze keer prijsjes te verdie-nen en ging bij het klaverjassen Riet Kroeze met de 1e prijs, een mooie potchrysant, naar huis!
De aanmoedigingsprijs ging naar Rika Plak met een zakje heerlijke noten.

Bij de keezers was het Joke van de Ploeg die met de 1e prijs naar huis ging en ook een mooie potchrysant mee mocht nemen!
Hier ging de aanmoedigingsprijs naar Klazien Kossen die voor de eerste keer bij ons was en bar had genoten!
Wij kunnen met heel veel plezier terugkijken op een prachtige start van het nieuwe seizoen en hopen op een mooi vervolg.

De volgende middag is op vrijdag
12 oktober a.s.
Groet van Ria Beentjes.
Nationale dag van de ouderen en de bieb
Op vrijdag 5 oktober is het weer Nationale Ouderendag.
Op deze dag worden ouderen in het zonnetje gezet en ook de bibliotheek van Julianadorp wil hier weer aan meedoen.
Graag bieden we u een gezellige ochtend aan van 10.30 tot ongeveer 13.00 uur.
We starten de ochtend met koffie en wat lekkers, waarna u kunt genieten van een mooi verhaal, dat speciaal voor deze gelegenheid geschreven is door Yvonne Keuls.

Voor deze morgen nodigen wij ook een aantal leerlingen van basisschool De Rank uit.
Deze kinderen zullen een stukje voorlezen uit hun lievelingsboek.
Als u ook een mooi verhaal of gedicht met ons wilt delen, vinden we dat natuurlijk fijn.
Daarnaast zijn er oudhollandse spelletjes aanwezig om samen met de kinderen te spelen.
We sluiten de ochtend af met een lunch.

U kunt zich voor de ochtend aanmelden via www.kopgroepbibliotheken.nl of aan de balie van de bibliotheek.
Voor meer informatie kunt u terecht bij de bibliotheek, telefoonnummer 0223-642354.

Welke talenten zijn er onder onze KBO-leden?

Onze KBO telt bijna 700 leden en onder deze 700 leden zit waarschijnlijk heel veel verborgen talent …..
Bent u degene die prachtig kan breien? Schitterende kaarten kan maken?
De kunst machtig is van kantklossen, of kunt u goed quilten en maakt u mooie dingen? Is het u gelukt om prachtige kettingen en armbanden te maken? Kunt u mooi schilderen of tekenen? Of heeft u een andere leuke hobby? Laat het ons dan weten.

De commissie activiteiten nodigt u uit om uw talenten zichtbaar te maken voor alle KBO-leden in de vorm van een “Talentenmarkt”.

Uw talenten kunnen bijdragen aan nieuwe onderlinge contacten en uw hobby kan anderen aanzetten om op creatief gebied aan de slag te gaan.
Uiteraard staan wij er voor open als u iets op deze markt wilt verkopen wat u zelf gemaakt heeft.

Bij voldoende aanmeldingen gaan wij proberen in december een middag te organiseren in Buurthuis West End.
Als commissie hopen wij op veel reacties zodat iedereen kan zien welke verborgen talenten er onder onze leden zijn.

U kunt zich opgeven per mail: verbeek.mwc@gmail.com
of
per telefoon bij: Marijke Verbeek tel: 759425 of bij Marja Steffens tel: 645533.
De leden van de commissie activiteiten wensen u veel plezier bij de georganiseerde activiteiten en hopen velen van u daar te mogen ontmoeten:

AVG met ingang van 25 mei 2018.

Op 25 mei 2018 is deze nieuwe Europese wet in werking getreden.
AVG betekent voluit Algemene Verordening Gegevensbescherming. Dit is de vervanging van de in 2001 ingevoerde wet Bescherming Persoonsgegevens.
U heeft er vast al over gehoord en gelezen. De wet betreft iedereen die gegevens verwerkt, niet alleen de handel maar ook vrijwilligersorganisaties.
Ook onze KBO-afdeling heeft ermee te maken: uw persoonlijke gegevens zijn bij ons bekend en als vanouds in goede handen. Maar om nog beter te zijn voorbereid hebben bestuursleden een informatiemiddag gevolgd, georganiseerd door KBO Noord-Holland.
Waar gaat het over en wat doen wij hiermee of hieraan? In het kort een overzicht:
Welke gegevens hebben wij van u:
* uw KBO-lidnummer, naam, voorletters, geboortedatum en adres. Telefoonnummer(s) en, indien u dit heeft opgegeven, uw e-mailadres.

Wie heeft deze gegevens en waarom:
* De ledenadministratie; ontvangen bij uw aanmeldingen en mogelijk later aangevuld c.q. gewijzigd door u. Gegevens worden gebruikt voor het aanvragen van de ledenpas en het bezorgen van het afdelingsblad en het landelijk magazine. Deze gegevens gaan van de Ledenadministratie naar de verschillende commissies, de Vrijwillig Ouderen Adviseur en de HUBA’s (hulp bij belastingaangifte).
* De Commissie Ledencontact voor een bezoekje bij oudere leden en bij ziekenbezoek.
* De Commissie Activiteiten voor de deelnemerslijst van activiteiten waarbij uw telefoonnummer wordt gebruikt bij niet doorgaan c.q. wijzigingen.
* De Commissie Reizen voor de deelnemerslijst en opgave voor dagtochten en meerdaagse vakantiereizen. Voor het hotel en/of de verzekering.
* De Vrijwillig Ouderen Adviseur bij een vraag of advies/hulp bij aanvragen naar de Gemeente bijv. de WMO, zorgverzekering of thuiszorgorganisatie.
* De HUBA’s (hulp bij belastingaangifte) en aanvragen of wijzigen van huur- en zorgtoeslag, ter controle van uw lidmaatschap en uw KBO-gegevens.
* De voorzitter en de secretaris voor het contact met de vrijwilligers en de penningmeester voor het innen van de contributie.
Hoe lang worden uw gegevens bewaard:
* Tot beëindiging van uw lidmaatschap van KBO, afdeling Den Helder.
* Tot na afloop van een activiteit, dagtocht of vakantiereis.
* Tot na afhandeling van uw zaak bij de Vrijwillig Ouderen Adviseur.
* Tot aan het einde van het jaar waarin uw zaak, ingevuld door de HUBA, bij de Belastingdienst loopt.

Wat zijn incidenten inzake bescherming persoonsgegevens:
* Verlies van data op pc/laptop of externe opslagruimte.
* Verlies wachtwoorden of wijzigen zonder op te slaan.
* Gehackte computer met gegevens.
* Zoekraken gegevens op papier.
Nieuwe afspraken inzake uw gegevens:
* Bestuursleden en vrijwilligers die met uw gegevens werken, worden persoonlijk op te hoogte gebracht van de regels inzake de nieuwe AVG. Daarbij wordt ook informatie verstrekt over het beheer van de gegevens en wat te doen bij verlies.
* Er wordt een verwerkingsovereenkomst gesloten met partijen aan wie de KBO, afdeling Den Helder gegevens verstrekt. Bijvoorbeeld met de reisorganisatie die de vakantieweek verzorgt. Hierin wordt aangegeven dat de gegevens na afloop van de reis dienen te worden vernietigd en gegevens uitsluitend voor de aangegeven reis mogen worden gebruikt.
* Alle leden die op 25 mei 2018 lid zijn van KBO Den Helder hebben toestemming gegeven voor opname van hun gegevens bij aanmelding .
* Leden die zich na 25 mei 2018 aanmelden, ontvangen een welkomstbrief met vermelding dat de persoonlijke gegevens uitsluitend worden gebruikt voor de administratieve handelingen bij aanmelding, bij onderhoud van de contacten en de organisatie van activiteiten door KBO, afdeling Den Helder.
* KBO-PCOB, het landelijk orgaan, heeft een Aandachtsfunctionaris Gegevensbescherming die naleving van de wet- en regelgeving coördineert.
* Bij de KBO, afdeling Den Helder is Hans Schell, onze penningmeester, contactpersoon inzake vragen en opmerkingen over de AVG.
Samenvattend:
Het bestuur van KBO, afdeling Den Helder wil alle leden, niet-leden die deelnemen aan KBO-activiteiten, belangstellenden voor een KBO-lidmaatschap en relaties zo goed mogelijk van dienst zijn.
Daarbij gebruiken wij uw gegevens uitsluitend voor het onderhouden van contacten, het uitnodigen voor activiteiten en het groeien en bloeien van onze actieve KBO, afdeling Den Helder.
Ook foto’s, gemaakt in openbare ruimten, waar KBO-leden op zichtbaar zijn, worden uiterst zorgvuldig behandeld.
Dit gebeurt zowel bij plaatsing in het afdelingsblad alsook op de website.

Het bestuur rekent op uw vertrouwen inzake de AVG.

Nieuws van de commissie ledencontact

Wisseling van coördinator
Na jaren trouwe dienst gaat Clara van Koningsbrugge ons verlaten.
Wij hebben veel bewondering voor haar nooit aflatende inzet gedurende deze jaren. Wij denken in Anneke van Os een goede opvolger te hebben gevonden. 
Wij wensen Anneke veel succes in haar nieuwe functie en zullen haar hierin ondersteunen.

Ria Verbruggen, voorzitter 
                            
Mutaties Commissie Ledencontact
Helaas hebben dit jaar tot nu toe vier commissieleden noodgedwongen hun taak moeten neerleggen.
Dit betekent dat wij moeite hebben onze oudere leden te bezoeken.
Daarom nodig ik u uit om, als u dankbaar werk wilt doen, u op te geven als aspirant-commissielid van ledencontact.
Een vereiste is dat u goed kunt luisteren; u krijgt ondersteuning van de coördinator en de voorzitter en bij problemen met de vrijwillige ouderenadviseur.
Met name voor Julianadorp en de Schooten zijn wij op zoek naar nieuwe commissieleden.
En het is waar: zonder vrijwilligers kunnen wij niets!

Indien u meer informatie wilt, kunt u bellen met ondergetekende;
telefoon 05489649. Ria Verbruggen
Werkwijze commissie ledencontact
Zoals al is vermeld gaan wij per 1 juli onze werkwijze bijstellen.
Wij bezoeken onze 80-jarigen rond hun verjaardag met de felicitaties van onze KBO.
In overleg wordt dan bekeken wanneer het volgende bezoek plaats zal vinden.

Bij actieve 80plussers denken wij aan een volgend bezoek als ons lid 85 jaar wordt.
In de tussenliggende jaren denken wij aan een mooie felicitatiekaart.
Op deze manier hebben wij extra tijd voor onze leden bij ziek en zeer.
Het is ook goed mogelijk dat u een bezoek helemaal niet op prijs stelt.
Dit kunt u doorgeven aan onze coördinator Anneke van Os.
Ik hoop dat u met de nieuwe werkwijze kunt instemmen.

Ria Verbruggen

Van de vrijwillige ouderenadviseurs (VOA)

Saldovrij reizen met NS op uw Ov-kaart
Ongeveer twee weken geleden kopte de krant met deze slogan en velen van u zullen toen gedacht hebben: dat is handig, nooit meer opladen en achteraf betalen.
Helaas…deze mogelijkheid is er niet voor iedereen. Heeft u nog een 60plus abonnement op uw persoonlijke OV-kaart staan en kunt u doordeweeks reizen vanaf 9 uur met 40% korting en heeft u daarbij 7 vrije reisdagen dan is saldovrij reizen niet mogelijk.
Dit geldt ook voor de Dalurenkaart waarop u reist met 40% korting na 9 uur tot 16.00 uur en na 19.00 uur.
Vraagt u toch een saldovrij reizen aan dan vervalt uw abonnement en bent u duurder uit!
Het is dus heel verstandig dit niet aan te vragen……
Heeft u moeite met het steeds weer opladen van uw OV-kaart, dan kunt u deze wel automatisch opladen waarbij u zelf bepaalt welk bedrag u op uw kaart wilt hebben staan.
Dit kunt u online regelen. Heeft u zelf geen computer vraag het uw kinderen of kleinkinderen.
Gebeld worden door uw energieleverancier
Aflopen tijd zijn er weer mensen gebeld door een energieleverancier die het gesprek opent met: Goedemiddag…u spreekt met uw energieleverancier gevolgd door de naam van uw huidige leverancier….
Hierna vertelt de beller u dat over een maand uw contract afloopt en dat hij/zij u een nieuw aanbod doet.
Uw nieuwe contract biedt hij/zij u als volgt aan: u kunt met een kleine verhoging van uw huidige contract over een jaar
€ 200,00 teruggestort krijgen.
Deze aanbieding is NEP! Uw huidige energieleverancier zal u nooit bellen omdat contracten niet aflopen.
Mocht uw energieleverancier u iets willen vertellen of laten weten, dan doet hij dit per mail of per brief.
WMO
Lange wachttijden…….
De problemen rond de WMO zijn nog steeds niet opgelost. Wanneer u een aanvraag doet voor een huishoudelijke hulp, taxibonnen of een hulpmiddel is de wachttijd voor een “keukentafelgesprek” opgelopen tot 8 weken of langer.
Het is daarom een goede zaak om, als u weet dat u binnen afzienbare tijd een operatie moet ondergaan en daarna minder mobiel bent, op tijd een eventueel hulpmiddel of hulp in de huishouding aan te vragen.
Het is onder de huidige omstandigheden niet mogelijk om met spoed taxibonnen aan te vragen als u bijv. naar de fysiotherapie of regelmatig naar het ziekenhuis moet.
Bij de WMO wordt bij iedere nieuwe aanvraag door de ambtenaar gezegd dat er een achterstand is in de verwerking door de toegenomen werkdruk. Is de wachttijd voor een gesprek, zoals hierboven vermeld, verstreken laat dit de ouderen-adviseur weten. Misschien kan deze e.e.a. voor u proberen te bespoedigen én/of bijv. een klachtenbrief schrijven.
Problemen die er zijn met het hulpmiddelencentrum HMC
Het regent klachten over de HMC. Heeft ook u problemen met deze organisatie laat het de ouderenadviseur weten.
Dit is geen “klikken” maar een serieus probleem. Er zijn mensen die problemen hebben met hun rolstoel die niet goed aangepast is, of er zijn kapotte onderdelen.
Dit is een ernstige zaak. Het hebben van een goede en bruikbare rolstoel is van levensbelang.
Uw rolstoel is uw maatje waardoor u zich zowel in huis als buitenhuis kunt verplaatsen.
Als u uw rolstoel niet meer vertrouwt dreigt er valgevaar en isolement.

U kunt telefonisch uw klacht kenbaar maken. Alle klachten worden dan gebundeld en aan de wethouder met de WMO in haar/zijn portefeuille aangeboden.
Doordat senioren steeds langer thuis blijven wonen, zijn hulpmiddelen een must om goed en verantwoord zelfstandig te kunnen blijven wonen.

De Vrijwillige Ouderen Adviseur van KBO afdeling Den Helder,
Marijke Verbeek, tel. 759425 of een berichtje sturen naar verbeek.mwc@gmail.com

Nieuws van KBO Noord-Holland
Op deze webpagina en in ons afdelingsblad van Den Helder worden we op de hoogte gebracht van wat de KBO in Den Helder organiseert en te melden heeft.
Maar hieronder leest u in het kort ook actueel nieuws van de KBO Noord-Holland en wilt u hier meer over lezen, gaat u dan naar www.kbonoordholland.nl of vraagt u het aan de ouderenadviseur:
Marijke Verbeek, tel. 749425.

Honderdduizenden senioren lopen risico geld te laten liggen - Toeslagenstelsel moet beter.
230.000 senioren-huishoudens missen mogelijk huur- of zorgtoeslag.
Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van vijf organisaties voor senioren en gepensioneerden. KBO-PCOB, KNVG, NVOG, FASv en NOOM willen dat de overheid burgers actiever gaat wijzen op toeslagmogelijkheden en werkt aan meer gebruiksvriendelijkheid van het toeslagenstelsel.
Onderzoek V&VN: Eenzaamheid cliënten neemt toe - Werkdruk en personeelstekort.
Volgens een peiling van beroepsvereniging V&VN hebben (wijk)verpleegkundigen steeds minder tijd voor cliënten.
Dat meldt Zorg en Welzijn op haar website. De werkdruk neemt steeds meer toe, mede door het chronisch personeelstekort.
Het signaleren en helpen doorbreken van eenzaamheid hoort niet tot de kerntaken van verpleegkundigen.
Het wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar. Toch zegt 92% van de deelnemers aan de peiling dat hier een rol voor zichzelf is weggelegd.
Zij ondernemen actie en 63% zegt zelfs in de eigen vrije tijd ruimte te maken om een praatje te maken met een eenzame client. Dat wordt zeer gewaardeerd door de cliënten: men ziet de komst van de wijkverpleegkundige als het lichtpunt van de dag.
KBO-PCOB blij met uitspraak over traplift - Mijlpaal in uitvoering Wmo.
KBO-PCOB beschouwt de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep (CRvB) als een mijlpaal in de uitvoering van de Wmo en een belangrijke overwinning voor ouderen die langer zelfstandig thuis willen blijven wonen.
De Centrale Raad van Beroep oordeelt dat een gemeente ondeugdelijke overwegingen heeft gebruikt om de aanvraag af te wijzen. Van burgers mag bij het beoordelen van een Wmo-aanvraag wél een zekere mate van zelfredzaamheid worden verwacht.
Maar van de burgers mag niet worden verwacht dat ze rekening houden met toekomstige, onzekere gebeurtenissen in de gezondheidstoestand, zodat ze uiteindelijk geen beroep op de Wmo hoeven te doen.
Veel senioren financieel kwetsbaar - Onderzoek KBO-PCOB.
De economie juicht, maar de koopkracht van veel senioren is minder rooskleurig. Veel ouderen zijn financieel kwetsbaar.
Zo heeft meer dan 3 van de 10 senioren geen eigen vermogen of spaargeld. Zij komen sneller in de problemen bij een tegenvaller. De financieel kwetsbare senior is vaak alleenstaand en vaak vrouw. Ook zijn er opvallend veel ‘jonge’ senioren met financiële problemen.
De stem van de verzekerden: nog een lange weg te gaan - Goede afspraken zijn belangrijk.
De positie van zorgverzekeraars binnen het zorgstelsel is sinds 2006 wezenlijk veranderd.
Van zorgverzekeraars wordt verwacht dat ze namens hun verzekerden betaalbare, toegankelijke en kwalitatief hoogwaardige zorg inkopen.
Zorgverzekeraars hebben bij het invullen van deze rol steeds meer ruimte gekregen en lopen hierbij in toenemende mate een financieel risico.
Het belang van goede afspraken tussen verzekerden en zorgverzekeraars is groot.

                                 Nieuwe bestuursleden gezocht.

Het algemeen bestuur van de KBO afdeling Den Helder is dringend opzoek naar nieuwe bestuursleden.
Door het aftreden van twee bestuursleden tijdens de jaarvergadering zoeken wij enthousiaste leden die tijd willen investeren in het welzijn van onze leden. U kunt voor informatie bellen met één van de bestuursleden die staan vermeld op de Contact pagina.


Voor de Commissie PR, Marijke Verbeek 
Voor de Commissie Activiteiten, Nel Donkers
Voor de Redactie, Marja Steffens
Voor de Commissie PR en de Commissie Activiteiten vragen wij mee-denkers en mee-werkers. Hebt u belangstelling, laat het ons weten.
Wij bieden u een leuke groep mensen die staan voor wat de KBO is en doet: Krachtig Betrokken en Ondernemend.

De voorzitter.

Terugblik op het jaar 2017

Als bestuur kunnen wij terug zien op een goed en gezellig KBO jaar. Tal van activiteiten zijn de revue gepasseerd dankzij de inzet van vele vrijwilligers.
De dames en heren die zich, ieder op hun eigen wijze hebben ingezet om de activiteiten tot een succes te maken.
Wij danken dan ook al deze mensen die het mogelijk maakten dat wij in het afgelopen jaar u konden aanbieden:

• De ontvangst bij de film in bioscoop Utopolis
• De wekelijkse wandeling
• De fantastische dagreizen, de vakantieweek en de Kerstreis
• De excursies
• De bezoeken aan musea buiten Den Helder
• De themamiddagen
• Het maandelijks koffie uurtje in "Lands End"
• De kennismaking met nieuwe leden.
• De fietsmiddagen
• De fietsdagen op Texel
• Het Sinterklaasfeest
• Het jaarlijkse Kerstfeest

Maar ook de activiteiten die door inzet van velen de KBO een geheel eigen gezicht geven.

• De samenstellers en de maker van dit afdelingsblad
• De bezorgers die de Nestor en het afdelingsblad bij u bezorgen
• De ledenadministratie die de bezorging mogelijk maakt
• De dames en heren van de Commissie Ledencontact die onze leden van 80 jaar en ouder jaarlijks een bezoekje brengen met een kleine attentie.
• De dames en heren die zieke leden in het ziekenhuis, thuis en in het verpleeghuis bezoeken.
• De belastinginvullers die ook dit jaar weer voor u klaar stonden.
• De webmaster die de KBO-site up to date houdt.
• De ouderenadviseurs waar u met vragen terecht kunt.
• De bestuursleden die al deze activiteiten van harte hebben ondersteund.

Alle vrijwilligers die dit alles hebben mogelijk gemaakt, dank voor uw inzet, en uw tijd, zonder u kan de KBO Den Helder al deze activiteiten niet aanbieden.

De commissie PR zoekt versterking

De commissie Public Relations zoekt leden met talent voor publiciteit.
Heeft u in de PR gewerkt, schrijft u graag een stukje, bent u een beetje creatief, heeft u
leuke ideeën voor de KBO of zoekt u gewoon een nieuwe uitdaging, dan is
de commissie PR op zoek naar U !

Het werk van de commissie PR bestaat uit:
o informatie verstrekken aan de plaatselijke media
o het maken van leuke folders of flyers voor promotie van activiteiten
o nieuwe acties organiseren ter promotie van de KBO in Den Helder
o helpen corrigeren van aangeleverde tekst voor het afdelingsblad
o mogelijk kopij aanleveren voor het afdelingsblad
o de KBO stand verzorgen op bijv. de 55plus beurs Den Helder
kortom, onze KBO in Den Helder in beeld brengen op velerlei gebied.

Uw reactie kunt u sturen naar mwcverbeek@hotmail.com
of u kunt, in de avond, bellen met nummer 0223-759425
voor nadere informatie.

Marijke Verbeek

 

Foto's uit het verleden en het heden.
o.a de Kerstviering, sinterklaas, fietstochten en dagtochten
en nog veel meer.

Klik op de doos.



Een vraag:
Heeft u misschien digitale foto’s van KBO dagtochten of vakanties?
Voor het maken van een leuke presentatie, per vakantie en/of per jaar, zoeken wij deze foto’s. Lies Verberne heeft aangeboden deze taak op zich te nemen en daar zijn we erg blij mee.

Stuurt u de foto’s, met een berichtje welk jaar of welke vakantie het betreft,
naar kbodh.foto@gmail.com.

Wij hopen veel foto’s te ontvangen en u verneemt wanneer er een presentatie te zien is.


Aanmeldingsformulieren
Reizen,Dagtochten en Activiteiten
Kijk op de Activiteiten pagina.

Er zijn veel goede redenen om lid te worden van de Katholieke Bond van Ouderen afdeling Den Helder.

Hier staan er al 16.

 

Wilt u adventeren in ons afdelingsblad?
Neem contact op met onze Penningmeester
E-Mail: kbodh.penning@gmail.com
Telefoon: 0223-616784
KvK Nr:66057868




terug naar boven.