Er is geen gebruiker ingelogd

Direct naar:
KBO-PCOB: ‘Bankieren op papier is geen uitstervend probleem’

KBO-PCOB: ‘Bankieren op papier is geen uitstervend probleem’

17-6 Een derde niet online

De grote banken zetten massaal in op digitalisering, maar het aantal klanten dat op de oude, ‘papieren’ manier wil bankieren wordt onderschat. Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant, die daar vrijdag 14 juni over schreef. KBO-PCOB vindt dat naast digitaal bankieren het ook altijd mogelijk moet blijven bankzaken op papier af te handelen. Directeur Manon Vanderkaa: “Het is iets dat banken niet graag horen, maar dit is geen uitstervend probleem.”

Bij ING is nog altijd bijna een derde van de 66-plussers niet online. Voor ABN Amro geldt een soortgelijk aantal, terwijl bij Rabobank zelfs een derde van álle klanten niet digitaal bankiert. De banken zelf verstrekten deze cijfers aan de Volkskrant. “Dit staat in schril contrast met de recente berichtgeving dat ouderen massaal aan het internetbankieren zouden zijn”, constateert KBO-PCOB-beleidsadviseur Jan Brinkers in de krant.

Onduidelijk en onveilig
Brinkers is niet verbaasd. In de krant wijst hij op oudere, landelijke cijfers die tonen dat 40 procent van de 75-plussers niet digitaal bankiert. En er is een grote groep die wel internetbankieren heeft, maar bijvoorbeeld papieren overschrijvingsformulieren gebruikt. KBO-PCOB weet uit ervaring: digitaal biedt veel ouderen te weinig overzicht. Het voelt ook onveiliger. Mensen hebben soms moeite wachtwoorden te onthouden, laat staan om gewone facturen te onderscheiden van nepberichten die criminelen sturen.

Alsnog afhaken
Bovendien ziet KBO-PCOB dat door de snelle veranderingen ook mensen die wél handig zijn met internet op hogere leeftijd alsnog afhaken. “Het gaat dan bijvoorbeeld om senioren van wie het gezichtsvermogen afneemt of bij wie de motoriek minder wordt, en die toch weer op papier willen bankieren”, reageert directeur van KBO-PCOB Manon Vanderkaa bij de NOS. Dat het probleem op termijn verdwijnt, is dus een misvatting. “Het is iets dat banken niet graag horen, maar dit is geen uitstervend probleem.”

Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer, waar KBO-PCOB ook onderdeel van is, heeft de banken verzocht rekening te houden met de groepen die niet (meer) digitaal bankieren. Dat kan bijvoorbeeld door telefonisch bankieren in stand te houden en waar mogelijk eenvoudiger te maken.

KBO-PCOB in de media
Verschillende media vroegen KBO-PCOB om een reactie op dit onderwerp. Hieronder vindt u een overzicht:

terug naar overzicht