Er is geen gebruiker ingelogd

Direct naar:
Veel schade door Whatsapp-fraude

Veel schade door Whatsapp-fraude

27-11 ‘Familielid’ vraagt hulp

Whatsapp raakt steeds meer ingeburgerd onder de Nederlanders. De overgrote meerderheid van personen met een smartphone maakt gebruik van deze dienst. De Fraude Helpdesk waarschuwt echter voor fraude via deze app.

De afgelopen maanden ontvingen de Fraude Helpdesk honderden nieuwe meldingen van WhatsApp-fraude. Het gaat om een vorm van oplichting waarbij een ‘familielid’ om geld vraagt. Hij of zij heeft dringend geld nodig en belooft het snel weer terug te betalen.

In werkelijkheid komt het verzoek van een oplichter die zich voordoet als het familielid. Door op WhatsApp een profielfoto van het familielid te gebruiken, is het voor de ontvangers niet duidelijk dat zij met een oplichter te maken hebben. Ook zijn de criminelen op de hoogte van de (familie)verhoudingen en vaak van de ‘toon’ en manier waarop mensen elkaar aanspreken.

Over 2018 ontving de Fraude Helpdesk nu toe ruim 430 meldingen. De gemiddelde schade ligt rond de 2.000 euro.

Een voorbeeld
Bij een recente melding werd het slachtoffer nog zwaarder gedupeerd. Via WhatsApp werd hij benaderd door zijn ‘neef’. Ze hebben een goede band en voerden een lang gesprek via de chat.
Dan laat de neef weten dat hij problemen heeft met zijn bank. Door een storing bij deze bank zou hij schuldeisers niet kunnen betalen. Daardoor zou zijn bedrijf weleens in zwaar weer kunnen komen.
De melder besluit het bedrag, ongeveer 2.500 euro, voor te schieten. Rechtstreeks naar de leveranciers. Als de storing na het weekend weer voorbij is, zal hij het bedrag tenslotte weer terugkrijgen. Hij vertrouwt zijn neef volledig.
Er blijken nog 2 facturen zijn, die absoluut die dag overgemaakt moeten worden. De melder maakt zich grote zorgen om zijn neef, en betaalt ook deze rekeningen. In totaal gaat het om een bedrag van bijna € 9.000,- Uiteindelijk blijkt hij het geld te hebben overgemaakt naar de rekeningen van criminelen.

Advies
Krijgt u per mail, sms of WhatsApp het verzoek geld over te maken? Voor een familielid, bekende of voor uw werkgever? Betaal nooit op basis van een berichtje alleen. Zorg voor persoonlijk of telefonisch contact. Zo kunt u controleren met wie u werkelijk te maken heeft. Lukt bellen niet, maar appen wel? Laat de ander dan een gesproken berichtje sturen. Oplichters haken dan snel af!

Bron: www.fraudehelpdesk.nl  

terug naar overzicht