Er is geen gebruiker ingelogd

Direct naar:
Meldingen van ‘spoofing’ in de IJmond

Meldingen van ‘spoofing’ in de IJmond

28-7 Nep-bankmedewerkers slaan hun slag

Deze week zijn er bij de politie in Noord-Holland diverse meldingen binnengekomen over ‘spoofing’. Dat meldt het Noordhollands Dagblad (NHD). Spoofing is een telefonische variant op de babbeltruc waarbij oplichters zich voordoen als medewerker van de bank.

IJmond
In de IJmond kreeg de politie in korte tijd 6 meldingen van spoofing. Waaronder een 84-jarige inwoner van Beverwijk. Hij werd gebeld door een vrouw die zich voordeed als medewerker van de Rabobank. Iemand zou bezig zijn geld van zijn rekening weg te sluizen en er moesten direct veiligheidsmaatregelen worden genomen.
De geschrokken Beverwijker besloot mee te werken en logde in op de manier waarop de ‘medewerkster’ het hem aangaf. Korte tijd later bleek er €13.000 te zijn weggesluisd.

Slachtoffer in Den Helder
Ook in Den Helder was het raak, meldt het NHD. Een 74-jarige inwoonster liep in de val, ondanks dat zij alert dacht te zijn. De gedupeerde vrouw doet haar verhaal aan de krant.
Eind van de middag werd zij gebeld door een man die zegt medewerker te zijn van de fraudehelpdesk bij de Rabobank. Hij vraagt haar of zij een groot bedrag heeft overgemaakt naar het buitenland. Maar dat is niet het geval, zegt mevrouw. Wel heeft mevrouw gepind bij de supermarkt.
Volgens de ‘bankmedewerker’ is er sprake van fraude. Het bedrag kan nog worden teruggeboekt, maar dan moet er wel een tegenrekening worden geopend.
Na veel heen en weer gepraat en een gesprek met een tweede ‘bankmedewerker’ gaat mevrouw overstag. Zij boekt een bedrag van ruim €9.000 over om de tegenrekening te openen.

Maar er bekruipt haar toch een onbehaaglijk gevoel. Wanneer zij zelf contact opneemt met de Rabobank wordt het snel duidelijk: mevrouw is opgelicht. De Rabobank kon niets meer doen, het geld was al weg.

Gewiekst
De criminelen worden steeds gewiekster, stelt het NHD. De criminelen weten veel van hun slachtoffers. Waarschijnlijk kijken ze al mee wanneer er wordt gepind in de supermarkt. Vervolgens wordt het slachtoffer gevolgd, waardoor ook de adresgegevens bekend zijn.

Blijf alert
De politie waarschuwt nooit in te gaan op dergelijke telefonische meldingen van de bank.

  • Banken vragen nooit om een beveiligingscode
  • Banken vragen nooit om een bankpas op te sturen
  • Banken vragen nooit om geld over te maken naar een andere rekening.
  • Banken vragen nooit om persoonlijke gegevens.
  • Banken zullen een cliënt nooit onder druk zetten om snel te handelen.
  • Daarom: Verbreek de verbinding als je het niet vertrouwt.

Zoek zelf het telefoonnummer op van de instantie of bank en doe navraag.

Meer informatie over spoofing en andere vormen van babbeltrucs en internetfraude vindt u op onze pagina’s over Veiligheid.

Bron: Noordhollands Dagblad


 

terug naar overzicht