Er is geen gebruiker ingelogd

Direct naar:
Rapport over misstanden in de thuiszorg

Rapport over misstanden in de thuiszorg

02-8 Wake-up call

De Consumentenbond heeft na eigen onderzoek geconstateerd dat veel thuiszorgorganisaties de zaken niet op orde hebben voor het leveren van goede en veilige zorg. Zo worden patiënten onterecht vastgezet in hun rolstoel en dient ongeschoold personeel insuline en sondevoeding toe.

KBO-PCOB vindt de uitkomsten van het onderzoek verontrustend. Directeur Manon Vanderkaa: “senioren moeten kunnen bouwen op betrouwbare en deskundige thuiszorg, zonder enige twijfel over de kwaliteit.”

De Consumentenbond bestudeerde vijftig inspectierapporten van bezoeken die de Inspectie bij thuiszorgorganisaties aflegde. Liefst 48 thuiszorgorganisaties voldeden niet aan de randvoorwaarden voor goede en veilige zorg. Zeven daarvan haalden zelfs geen enkele randvoorwaarde.

Thuiszorg is voor veel ouderen een fundamentele bouwsteen als het gaat om langer thuis te kunnen wonen. KBO-PCOB beschouwt het onderzoek als een wake-up call voor zorgaanbieders, brancheverenigingen en het ministerie van VWS. De zorgaanbieder moet beter kijken wie er in dienst komt, de brancheverenigingen mogen nog meer doen aan zelfinspectie en zelfreflectie en het ministerie moet strenger toezicht houden en nu ook zelf een groter onderzoek gaan uitvoeren. Voor dit laatste zoekt KBO-PCOB ook steun in de Tweede Kamer.

Lees hier meer over het onderzoek van de Consumentenbond.

terug naar overzicht