Er is geen gebruiker ingelogd

Direct naar:
Het blijft warm in Nederland!

Het blijft warm in Nederland!

17-7 Zorg goed voor uzelf

Het lijkt wel weer een ouderwetse zomer te worden. Met lange warme dagen met veel zon. Geweldig natuurlijk, maar het mooie warme weer heeft ook zijn nadelen. Vooral senioren kunnen veel last hebben van het warme weer. Daarom nog maar eens de tips van het RIVM op een rij.

Bewegen
Voor veel mensen is het warme weer reden om minder te bewegen uit angst voor (gezondheids)klachten door de warmte.
Warmte hoeft echter geen reden te zijn om te stoppen met bewegen. Een stukje fietsen of zwemmen kan prima bij hoge temperaturen, als u maar water blijft drinken. Niet alles gaat achteruit met het ouder worden, gezond leven en bewegen zorgen voor goede doorbloeding van de spieren en niet te vergeten, van de hersenen. Bewegen maakt dat u zich fitter voelt, meer energie krijgt. 


 

Vanaf 25 graden C.
Wanneer er tropische temperaturen worden gemeten, is het beter om overdag een koel plekje op te zoeken en u rustig te houden. Als het ’s avonds afkoelt, is een avondwandeling heerlijk en daar slaapt u weer goed op.
Sterke inspanning kan voor iedereen gevaarlijk zijn wanneer het kwik boven de 28 graden Celsius stijgt. Voor minder fitte mensen kan intensief bewegen al bij 25 graden problemen geven.
Gelukkig kunnen we de warmte het hoofd bieden door te transpireren. Er stroomt meer bloed naar de huid en door transpiratie gaat de huid afkoelen.

Maar bij oplopende temperaturen en een hoge luchtvochtigheid kan het zijn dat het lichaam niet genoeg kan koelen. Ook slaapgebrek, bepaalde geneesmiddelen of vermoeidheid kunnen de natuurlijke zweetproductie verstoren. Dit kan problemen opleveren, zoals een zonnesteek of hittekrampen. In het ergste geval een hitteshock, wat levensbedreigend kan zijn.

 

Tips 
Maar zover hoeft het natuurlijk niet te komen. U kunt zelf genoeg doen om zulke situaties te voorkomen. Met de volgende tips kunt u ook op warmere dagen in conditie blijven:

  • Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur.
  • Kies uw locatie: een zachte ondergrond geeft minder warmte af dan verharde wegen. In de schaduw houdt u het langer uit. De sportschool met airco is een goed alternatief.
  • Pas uw trainingsniveau aan, doe het rustig aan.
  • Bouw het langzaam op. Uw lichaam went aan de warmte, dus aan het eind van de zomer kunt u beter tegen de hitte dan op de eerste zomerse dagen.
  • Draag een witte pet of hoed tegen de zon. Vermijd donkere kleuren, deze zorgen dat uw hoofd juist eerder opwarmt.
  • Kies goed ventilerende kleding waar de wind doorheen kan en waarin u goed kunt zweten. Ook hier hebben lichte kleuren de voorkeur.
  • Drink veel en vóórdat u dorst hebt. U verliest heel wat vocht en dit moet op tijd aangevuld worden. Neem regelmatig een drinkpauze.
  • Kies liever geen koffie, thee of alcohol als dorstlesser, maar kies voor water of eventueel een aangelengde sportdrank.


 

terug naar overzicht